Tampereen toimeentulotukihakemusten byrokratia on erittäin raskas. Varsin tavallista on, että tukihakemus pakollisine liitteineen on kymmeniä sivuja. Erityisen ongelmallisia ovat liitteet, joiden keskeiset tiedot etuuskäsittelijä voi ja usein on velvoitettukin tarkastamaan suoraan asianomaiselta viranomaiselta.
European Minimum Income Network -verkoston selvitysten mukaan jopa 50 prosenttia toimeentulotukeen oikeutetuista henkilöistä jättää tuen hakematta. Yksi tärkeimmistä alikäytön syistä on byrokratian monimutkaisuus. (Eskelinen & Kiilunen 2014, 16.) Näiden ihmisten joukossa on paljon sellaisia, joilla ei ole muita tulonlähteitä lainkaan tai joiden muut tulot eivät riitä edes välttämättömimpien perustarpeiden kattamiseen.
Byrokratiassa on kyse kunnallisen sosiaalitoimen päätettävissä olevasta asiasta. Laki toimeentulotuesta ei edellytä raskasta liitebyrokratiaa, vaan velvoittaa esittämään asian ratkaisemisen kannalta välttämättömät tiedot. Toimeentulotuki voitaisiin siis lain mukaan myöntää tarpeen vaatiessa vaikka suullisen kuulemisen perusteella.
Useissa kunnissa onkin pyritty vaadittuja liitteitä karsimalla järkevöittämään ja nopeuttamaan hakuprosessia.
Esitämme, että Tampere ryhtyy purkamaan toimeentulotuen turhaa byrokratiaa.
Tampereella 17.8.2015
Anna Kontula
Olen itse etuuskäsittelijänä normitetun toimeentulotuen puolella. Byrokratian karsiminen ois jees ja vielä helpompaa ois, jos simppeleitä muutoksia sais aikaan. Esim. me näemme Kelasta suoraan MYÖNTEISET päätökset, mutta emme kielteisiä. Arvaa vaan onko helppoa selvittää suomea vieraana kielenään puhuvalle, että tuokaa Kelan päätöksistä vaan osa? Aiemmassa työssäni vakuutusyhtiössä huomasin, ettei Suomessa ole edes oikeuslääketieteellisistä ruumiinavauksista yhtenäistä rekisteriä! Kiva sitten soitella ruumiinavauksia tekevät paikat läpi yhtä ruumista etsien. Asioita vois helpottaa yhtenäistämällä rekistereitä; patologi Kuopiossa voisi edes sen verran nähdä, että mihin ruumis henkilötunnuksella XYZ on päätynyt.
Melkein 10v. toimeentulonpiirissä eläneenä voisin todeta, että vittu mitä paskaa. Mikä tässä teksissä nyt oli järkevää ja rakentavaa? Minkälaista ratkaisua tässä tarjottiin mihinkään toimeentulonpiirissä elävän ihmisen oikeisiin ongelmiin tarjottiin? Perus vassari paskaa. Osoitetaan ongelmia siinä ja tuossa, mutta ei anneta mitään ehdotusta saati ratkaisua. Samaa paskaa anarkiesti ystävieni ohella. Jatkakaa toki populistista lässytystä ja toivokaa idioottien valuvan ansaan. Peace out!
Pekka, aloite ei ehkä merkittävästi muuta sellaisen henkilön elämää, joka on ollut pitkään toimeentulotuen kanta-asiakas ja tuntee systeemit. Sen sijaan toimeentulotuen satunnaiskäyttäjälle (jota enemmistö toimeentulotuen saajista on) uudistus voisi tarkoittaa, että 20-sivuisen hakemuksen sijaan riittää vaikkapa 4-sivuinen hakemus.
Kun tiedetään, että byrokratian vaikeus estää monilta toimeentulotuen saamisen, byrokratiaa yksinkertaistamalla voitaisiin helpottaa tätä ongelmaa.
Mitä kautta olisi mahdollista vaikuttaa työmarkkinatuen kunnallisverotukseen? Tällä hetkellä juuri tuo kunnallisvero aiheuttaa toimeentulotuen tarpeen työmarkkinatuen ja asumistuen saajalle.
Esimerkkilaskelma:
Työmarkkinatuki 705 €/kk, josta vähennetään vero (itselläni 17 %) 119,85 €, netto 585,15 €.
Asumismenot 252 €/kk, josta vähennetään asumistuki 175 €/kk, itse maksettavaa jää 77 €/kk.
Nettotulosta 585,15 € vähennetään asumisomavastuu 77 €, jää 508,15 €/kk.
Kun jäljelle jäävästä tulosta vähennetään toimeentulotuen perusosa 485,50 €, jää jäljelle 22,65 €.
Tällöin tämän summan ylittävä sähkölasku, kotivakuutusmaksu ja etenkin sairauskulut (itselläni noin 45 €/kk) aiheuttavat toimeentulotuen tarpeen. Mikäli vero olisi vaikka puolet nykyisestä, ei toimeentulotukea tarvitsisi hakea. Tienaako kunta tällä verotuksella tosiaan niin paljon rahaa, että kannattaa maksaa palkkaa etuuskäsittelijöille vai luotetaanko siihen, etteivät useat osaa tai jaksa hakea toimeentulotukea?