22. 06 2016

Kirjallinen kysymys maksuhäiriömerkinnän poistamisesta ja oikeudesta sähköiseen tunnistautumiseen

Eduskunnan puhemiehelle

Ylivelkaantuminen ja maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet jatkuvasti. Maksuhäiriöisiä henkilöitä on Suomessa tällä hetkellä jo yli 370 000, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin. Erityisen paljon maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet eläkeläisillä, mutta suurimmassa riskiryhmässä ovat 25—34-vuotiaat nuoret miehet, joista jopa 16 prosentilla on maksuhäiriömerkintä.

Velan maksaminen ei poista maksuhäiriömerkintää heti, vaan merkintä säilyy rekisterissä kahdesta neljään vuotta vaikeuttaen arkea monella tavalla. (527/2007). Merkintä estää asuntolainan ja kotivakuutuksen saamisen, luottokortin hankkimisen ja osamaksulla ostamisen. Lisäksi merkintä vaikeuttaa vuokra-asunnon saamista, matkapuhelinliittymän ja internetyhteyden hankkimista sekä jopa työpaikan saamista.

On kohtuutonta, että maksuhäiriömerkintä ei poistu samalla kun velka maksetaan vaan merkintä säilyy rangaistusluonteisena määräajan. Suppeasta ulosmittauksesta tullut merkintä lukuun ottamatta kaikki muut merkinnät säilyvät maksuhäiriörekisterissä määrätyn ajan. Joissakin tilanteissa velan maksaminen lyhentää merkinnän voimassaoloaikaa rekisterissä. Pahimmillaan uusi maksuhäiriömerkintä kuitenkin pidentää aikaisempia merkintöjä, mistä muun muassa tietosuojavaltuutettu on huomauttanut lausunnossaan. (Dnro 2871/02/2014).

Toinen iso ongelma on nettipankkitunnusten evääminen maksuhäiriömerkinnän perusteella, sillä Suomessa sekä pankkiasiointi että viranomaisasiointi on rakennettu nettipankkien sähköisen tunnistautumisen varaan. Pankkitunnuksia ei kuitenkaan katsota Suomessa sellaiseksi pankkipalveluksi, johon kaikilla kansalaisilla tulisi olla oikeus. Tämän seurauksena osa pankeista myöntää tunnukset maksuhäiriöstä huolimatta pitkäaikaisille asiakkailleen, osa ei kenellekään ja osa, mikäli maksuhäiriömerkintojä on vain yksi.

Vahva sähköinen tunnistautuminen on nykyisin nopein ja helpoin tapa tehdä muuttoilmoitus, asioida työvoimatoimistossa, suunnitella veronsa, hakea lapsilisää tai allekirjoittaa kansalaisaloite. Jopa omien maksuhäiriömerkintöjen tarkastus suositellaan tehtäväksi vahvan sähköisen tunnistautumisen kautta. Nykyiset käytännöt asettavatkin kansalaiset maksuhäriömerkinnän perusteella eriarvoiseen asemaan.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy maksuhäiriömerkinnän sekä siitä velalliselle koituvien seurausten poistamiseksi rekisteristä heti velallisen suoritettua maksunsa ja turvatakseen sähköisen tunnistautumisen mahdollistavat verkkopankkitunnukset maksuhäiriöistä huolimatta kaikille?

Helsingissä 21.6.2016

Anna Kontula /vas

Oikeus- ja työministerin vastine:

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Anna Kontulan/vas näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 369/2016 vp:

Mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy maksuhäiriömerkinnän sekä siitä velalliselle koituvien seurausten poistamiseksi rekisteristä heti velallisen suoritettua maksunsa ja turvatakseen sähköisen tunnistautumisen  mahdollistavat verkkopankkitunnukset maksuhäiriöistä huolimatta kaikille?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa luottotietorekisterissä on nykyisessä luottotietolaissa (527/2007) lyhennetty sitä ennen voimassa olleista säilytysajoista erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa maksuhäiriömerkinnän kohteelle ei ole sen rekisteröintiaikana tullut uusia maksuhäiriömerkintöjä (luottotietolain 18 §:n 2 ja 3 mom.). Tarkoituksena on ollut näin kannustaa rekisteröityä hoitamaan maksuvelvoitteensa, kun hän voisi omalla maksukäyttäytymisellään vaikuttaa maksuhäiriömerkinnän säilytysaikaan luottotietorekisterissä ja samalla antaa mahdollisimman oikea kuva rekisteröidyn sitoumusten hoitokyvystä. Luottotietorekisteriin talletettujenmaksuhäiriötietojen säilytysajoissa on pyritty ottamaan huomioon sekä rekisteröidyn oikeutetut edut että myös asiakkaan luottotietoja toiminnassaan tarvitsevien tahojen tarpeet. Hallituksessa ei ole suunnitteilla tarkistaa luottotietolain maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikoja koskevia säännöksiä.

Perusmaksudirektiivin (2014/92/EU) toimeenpanon yhteydessä ehdotetaan säädettäväksi, että maksupalveluita tarjoavan talletuspankin tulee muun muassa sähköisen tunnistamisen palveluita tarjotessaan kohdella kaikkia ETA-valtiossa asuvia asiakkaita yhdenvertaisesti ja syrjimättömästi.  Talletuspankki ei saisi asettaa sähköisen tunnistamisen palveluiden saamiselle tai käytölle sellaisia ehtoja, joita se ei aseta muille asiakkailleen. Talletuspankki voisi kieltäytyä vahvan sähköisen tunnistamisen palveluiden tarjonnasta asiakkaalleen vain lakiin perustuvin objektiivisin syin, esimerkiksi, jos asiakkaalla ei ole henkilötunnusta tai häntä ei ole merkitty väestötieto-järjestelmään. Siten maksuhäiriömerkintä ei olisi jatkossa hyväksyttävä syy kieltäytyä pankki-tunnuksen antamisesta asiakkaalle. Hallituksen esitys on suunniteltu annettavaksi eduskunnalle syysistuntokauden 2016 alussa.

Helsingissä 8.7.2016

Oikeusministeri Jari Lindström

8 thoughts on “Kirjallinen kysymys maksuhäiriömerkinnän poistamisesta ja oikeudesta sähköiseen tunnistautumiseen

  1. Ei taida nykypäivänä TE-toimiston kanssa asiointi onnistua alkuunkaan, jos ei omista verkkopankkeja.
    Ei palvelua paikanpäältä, tokihan niihin ( maksullisiin ) numeroihin voi rimpautella, mutta oletettavasti jos olet suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, voi niinkin pienen summan kun muutaman euron puhelinsoitto tuntua hyvinkin isolta summalta.
    Olet oikealla asialla, jatka samaa rataa!

  2. Tätä olen odottanut jo usean vuoden ajan. On tosi surullista seurata sivusta ja myös yrittää auttaa henkilöitä joiila luottotiedot on mennyt. Kiitos kun jaksat ottaa asioita esille!

  3. Olet oikeilla jäljillä siinä asiassa että velkaantuneita kohdellaan ala-arvoisesti toiset eivät ole joutuneet ulosoton asiakkaiksi omasta virheestään vaan jonkun toisen tekemästä. Sitäkin voisi miettiä jos niitä korkoja ei koajan juoksutettaisi vaan sellainen joka maksaa joka kuukausi jotain niin pysäyttäisi korot koska nyt tuntuu siltä että velka vaan kasvaa eikä lyhene ollenkaan koska korot vievät niin paljon lyhennyserästä jotain tolkkua köyhänkin kyykyttämiseen.!!!!!

  4. Tähän haluaisin lisätä opiskelijanäkökulman. Nythän tilanne on sellainen, että Kelan virkailijoiden omien sanojen mukaan ”sääntöjä on tiukennettu” eli mikäli sinulta peritään opintotukea takaisin etkä ryhdy sitä välittömästi maksamaan takaisin (vaan pyydät esim. kahden kuukauden lykkäystä), velka menee suoraan ulosottoon. Kelaa ei kiinnosta että sulla on tuloja vasta ensi kuussa. Ja kun sun Kelan velka on ulosotossa, et enää saakaan sitä opintolainaa josta lisääntyvissä määrin opiskelijan opintojen tukeminen pääasiallisesti koostuu. Sitten ollaankin kivassa paikassa kun ulosotto ottaa kolmannesosan niistä pienistä tuloista mitä pystyy opintojen aikana tekemään ja opintolainaa ei heru. Arvatkaapa mitkä on todennäköisyydet valmistua ajallaan?

  5. Tämä on todella tärkeä asia. Itselläni on ulosotossa velkaa, joka aikoinaan syntyi mielenterveysongelmien ja vaikean taloudellisen tilanteen vuoksi. Opiskelen tällä hetkellä, joten minulla ei ole rahaa lyhentää velkaani ja tulevaisuus pelottaa. Ala, jota opiskelen liittyy rahaliikenteen käsittelyyn ja olen huolissani siitä, kuka minut valmistuttuani palkkaa, koska minulla on luottohäiriömerkintä. Mietin myös sitä, miten maksan velkani pois, jos en merkinnän takia työllisty. Olen todella iloinen että joku tarttuu tähänkin epäkohtaan, joka niin epäreilulla tavalla vaikeuttaa meidän tavallisten ihmisten ponnisteluja päästä kiinni työelämään ja tavalliseen arkeen.

  6. Suomi on sairas, lannistavan byrokratian maa, jossa virkamiehet pitävät itsensä työllistettynä etsimällä kansalaisista jotain valvottavaa tai huomautettavaa, tai jos ei mitään lakiin perustuvaa löydy, tekemällä lainvastaisia päätöksiä ja sitten käsittelemällä valituksia niistä. Kannattaa poistua hyvän sään aikana.

  7. Hieno homma. Esim. merkintä pois heti kun on maksanut ja lisäksi ne pitää joko jaotella tai porrastaa ettei nyt jostain julkishallinnon laskuista tule mitään. Tiedän esim. henkilön joka sairauden takia ei pystynyt viemään Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston laskuja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston sosiaalitoimiston maksatukseen. Ne jäivät maksamatta ja niistä hänelle tuli maksuhäiriömerkintä. Kyseessä oli siis kaksi saman viraston eri yksikköä, jotka laskuttavat toisiaan ja sairaus. Ensi viikolla aloitan selvityksen ko. asiasta auttaen kaveria. 🙂

  8. Ulosoton korot on uskomattoman suuret. Mikään yritys, ei tarvitse kuluttajavelalle vastaavaa tuottoa. Miljoonabisnes on ulkomaisten veroparatiisien bisnes, joka perustuu ryöstöön. Koko järjestelmä tulisi romuttaa.

    ulosottovelalliset riittäisivät nostamaan äänillään nostamaan minkä tahansa puolueen valtakunnan suurimmaksi. Potentiaali äänille tuplaantuu muutamassa vuodessa. Toistan: ulosottovelalliset ylittävät väiståmättä puolen miljoonan rajan hyvin nopeasti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.